ltnews.lt

Lietuvos naujienos iš pirmų lūpų

2022:12:05 11:16

Maisto produktų ženklinimas: kaip neklaidinti pirkėjų?

Maisto ženklinimas – su maisto produktu susiję žodžiai, duomenys, registruotasis prekės pavadinimas, vaizduojamoji medžiaga arba simbolis, pateikti ant pakuotės ar dokumente, informaciniame lapelyje. Maisto produktų ženklinimo taisyklės kuriamos siekiant informuoti ir apsaugoti vartotoją, kadangi būtent ant maisto produkto pakuotės, prie jos pritvirtintoje etiketėje ar šalia maisto produkto pateikta informacija padeda įvertinti ir išsirinkti tinkamą maisto produktą.

Pastaraisiais metais sveika gyvensena, aktyvus gyvenimo būdas bei sveikatai naudingų produktų pasirinkimas tampa vis aktualesnėmis temomis. Vis daugiau žmonių analizuoja produktų etiketės informaciją ir kreipia ypatingą dėmesį į sudedamąsias dalis. Svarbu paminėti, kad tiek fizinėje, tiek elektroninėje parduotuvėje, turi būti pateikta visa informaciją apie produkto sudėtį ar maistingumą.

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba neseniai dalyvavo konferencijoje „Praktikos dienos“, kurios metu pristatė pranešimą „Maisto ženklinimas. Naujos tendencijos. Galimybės“. Šio pranešimo tikslas – padėti maisto tvarkymo subjektams teisingai parengti etiketes. Kaip tik dėl netinkamo produkcijos etikečių ženklinimo Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba sulaukia vartotojų nusiskundimų.

Atlikti tyrimai rodo, jog neįskaitoma informacija apie pirkinį yra viena iš pagrindinių nepasitenkinimo maisto produktais priežasčių. Tai patvirtino ir konferencijoje „Praktikos dienos“ kalbėjusi valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vyriausioji specialistė Olga Barkovska.

Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 1169/2011 nustatomi reikalavimai galioja visoje Europos sąjungoje parduodamam maistui. Vadovautis šiuo reglamentu privalu. Iš jo galima išskirti kelis esminius reikalavimus:

  • Privaloma informacija turi būti pateikiama gerai matomoje vietoje.
  • Privaloma informacija turi būti nepaslėpta ir ryški, neužgožta įrašais ar neįskaitomais šriftais.
  • Šrifto dydis (mažųjų raidžių) turi būti ne mažiau nei 1,2 milimetro.
  • Jei pakuotės plotas mažesnis nei 80 kvadratinių centimetrų, mažųjų raidžių šrifto aukštis turi būti ne mažesnis nei 0,9 milimetro.

Papildoma, savanoriškai teikiama informacija apie produktą atkreipia vartotojų dėmesį bei skatina vartotojo pasirinkimą. Žinoma, reikėtų atkreipti dėmesį, kad reglamentuojami ne tik techniniai parametrai, bet ir teiginiai apie produktų maistines savybes ir naudą sveikatai. Konferencijos metu taip pat buvo paminėta, kad informacija neturi klaidinti dėl produktų ypatybių, savybių ar sudėties. Labai svarbu sudedamųjų dalių sąraše tinkamai pateikti alergenus. Dažnai pasitaiko atvejų, kai naudojami sveikatingumo ir maistingumo teiginiai neatitinka vartojimo sąlygų ir negali būti vartojami maisto produktų ženklinime.

Taip pat dažnai, ypač maisto papildų ženklinime, vartojami teiginiai, kuriais užsimenama apie gydymą ir profilaktiką, o tai yra griežtai draudžiama. Ženklinant, pristatant bei reklamuojant maisto produktus ir maisto papildus, nė vienam iš jų negali būti priskiriamos gydomosios ar profilaktinės savybės arba daroma nuorodą į jas. Svarbu pabrėžti, kad nauda sveikatai turi būti moksliškai įrodyta, o gamintojai ar importuotojai turi gebėti pateikti tai pagrindžiančius mokslinius dokumentus.

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba kviečia visus produktų gamintojus, importuotojus ir pardavėjus pasitikrinti maisto produktų etiketes, kad jos atitiktų visus keliamus reikalavimus bei neklaidintų vartotojų. Platesnę informaciją galite rasti čia arba kreiptis į mūsų specialistus jums patogia forma.


Šaltinis: VMVT