ltnews.lt

Lietuvos naujienos iš pirmų lūpų

2022:10:03 9:47

Finansinių ataskaitų analizė: transporto sektorius pernai augo ir plėtėsi

Praėjusiais metais šalies transporto sektorius didžiąja dalimi augo tiek pajamų, tiek pelningumo prasme, tiek ir darbuotojų skaičiumi. Įmonių pateiktų finansinių ataskaitų rezultatai byloja apie sėkmingą prisitaikymą prie nuolat besikeičiančios verslo aplinkos ir sugebėjimą atlaikyti iškylančius iššūkius. Vis dėlto, pasak Registrų centro analitikų, šiemet Lietuvos transporto įmonių rezultatus neigiamai paveiks Rusijos pradėtas karas Ukrainoje.

„Lietuvoje veikiančios transporto sektoriaus bendrovės per ilgus savo veiklos metus jau ne pirmą kartą demonstruoja, kad sugeba įveikti didžiulius iššūkius, po kurių tampa dar stipresnės. Ne išimtis ir praėję metai, kai pandemijos ir geopolitinių iššūkių akivaizdoje transporto ir logistikos sektorius sugebėjo išlaikyti augimo tempus. Deja, bet įveikti 2022 metų iššūkius gali pavykti ne visiems ir jau kitų metų analizėje, tikėtina, matysime mažiau pozityvumo“, – teigia Registrų centro Strateginio vystymo direktorius Adrijus Jusas.

Registrų centro duomenų analitikų atlikta transporto ir saugojimo sektoriaus įmonių pateiktų finansinių ataskaitų už 2021 metus analizė parodė, kad pernai, palyginti su 2020 metais, savo apyvartą pavyko padidinti net 71 proc. sektoriaus įmonių. Bendra šią veiklą deklaruojančių ir finansines ataskaitas Registrų centrui pateikusių įmonių apyvarta 2021 metais sudarė 11,9 mlrd. eurų ir buvo net penktadaliu didesnė nei 2020 metais (10 mlrd. eurų).

Registrų centrui pateiktų finansinių ataskaitų duomenimis, 2021 metais pelningai dirbo (uždirbo ikimokestinio pelno) 69 proc. ataskaitas pateikusi transporto ir saugojimo rinkos dalyvių. Pelningai dirbusių bendrovių bendras ikimokestinis pelnas praėjusiais metais siekė 575 mln. eurų (2020 metais – 562 mln. eurų). Tuo metu nuostolingai 2021 metais dirbusių įmonių bendri ikimokestiniai nuostoliai pernai siekė 82 mln. eurų (2020 m. – 58 mln. eurų).

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas sako, kad nors vežėjų pajamos pernai augo gana sparčiai, daug uždirbti nepavyko dėl išaugusių sąnaudų.

„Pernai, kaip ir šiemet, vežėjai susidūrė su dideliais iššūkiais ? brango kuras, didėjo tolimųjų reisų vairuotojų atlyginimai, įmonės investavo į naujų transporto priemonių įsigijimus. Atkreiptinas dėmesys, kad pernai fiksuotas žymus vilkikų pabrangimas dėl pandemijos metu sutrūkinėjusių tiekimo grandinių, ilgesnio vilkikų gamybos proceso, todėl nors ir gauta daugiau pajamų, uždirbti daugiau pelno trukdė su veiklos vykdymu susiję kaštai.  Kaštus augino ir Mobilumo paketo reikalavimai, įpareigojantys sugrąžinti vilkiką kas 8 savaites į registracijos šalį. Dėl šių reikalavimų vienam vilkikui vidutiniškai reikia 2,4 vairuotojo“, – sako Z. Buivydas.

Jis pabrėžia, kad šiemet didelio pelno vežėjai taip pat nesitiki. Daliai vežėjų iššūkių kelia užsidariusios Rytų rinkos, užtrunkantis verslo perorientavimas  ir naujų kontaktų užmezgimas Vakaruose ir Vidurinės Azijos valstybėse, tolimųjų reisų vairuotojų trūkumas, didelės biurokratinės kliūtys įdarbinti vairuotojus iš trečiųjų šalių. Be to, sparčiai pabrangę degalai, rekordinė infliacija taip pat neleidžia tikėtis geresnių metų.

Remiantis atvirais „Sodros“ duomenimis, ataskaitas Registrų centrui pateikusiose bendrovėse praėjusiais metais dirbo apie 110 tūkst. darbuotojų – per metus jų skaičius išaugo 5 procentais.

„Transporto sektoriuje dirba įspūdingas skaičius darbuotojų ir neturėtų stebinti tai, kad tarp sektoriaus lyderių metinis darbuotojų skaičiaus pokytis į vieną ar į kitą pusę kartais būna ganėtinai ženklus. Darbuotojų migracija iš vienos bendrovės į kitą yra įprastas reiškinys. Džiugina ir tai, kad bendrai net 75 proc. šio verslo įmonių arba išlaikė, arba net padidino savo vidutinį darbuotojų skaičių“, – kalba A. Jusas.

„Linavos“ generalinis sekretorius Z. Buivydas pabrėžia, kad pastaraisiais metais pastebimas augantis tolimųjų reisų vairuotojų poreikis. Tai lemia kelios priežastys.

„Pirma, įdarbinti daugiau vairuotojų reikia dėl Mobilumo paketo reikalavimų, kurie įpareigoja vilkiką kas 8 savaites grąžinti į registracijos šalį. Todėl įmonės turi į darbą priimti daugiau vairuotojų, kad jie galėtų keistis, o grįžę vilkikai nestovėtų be darbo. Antra, pernai daug transporto įmonių, norėdamos plėsti veiklą, įsigijo naujų vilkikų, todėl į darbą galėjo priimti daugiau darbuotojų. Trečia, pernai, po pandemijos atsigaunant ekonomikai, fiksuotas didesnis pervežimų poreikis, tad vežėjų įmonės turėjo daugiau užsakymų, kuriuos įvykdyti reikėjo daugiau vairuotojų“, – mintimis dalijasi Z. Buivydas.

Transporto ir saugojimo sektoriaus įmonių finansinių rezultatų analizė atlikta remiantis bendrovių Registrų centrui iki liepos 22 d. pateiktomis finansinėmis ataskaitomis. Į analizę įtrauktos bendroves, kurios pagrindine savo veikla yra nurodžiusios vieną iš transporto ir saugojimo sektoriaus veiklos rūšių. Iš viso analizei pasitelkta 3,9 tūkst. įmonių finansinių ataskaitų.

Visus juridinių asmenų pateiktų finansinių ataskaitų duomenis galima rasti Registrų centro atvirų duomenų rinkiniuose adresu www.registrucentras.lt/atviri_duomenys/.

 


Šaltinis: Registrų centras