ltnews.lt

Lietuvos naujienos iš pirmų lūpų

2021:09:20 1:31

Kokį automobilį pirkti: naują ir ekonomišką ar naudotą, bet prabangesnį?

Pasirinkimas tarp naujo ekonominės klasės ir naudoto, bet prabangesnio automobilio neduoda ramybės dažnam automobilį įsigyti planuojančiam vairuotojui. Kuris sprendimas finansiškai naudingesnis? Vienareikšmio atsakymo į šį klausimą nėra, jis priklauso ir nuo konkrečių mūsų poreikių, tačiau ką reikėtų įvertinti renkantis?

Kas sudaro galutinę automobilio kainą

Svarstydami apie naują ar pirmąjį savo automobilį neretai darome vieną klaidą – vertiname jo kainą per prizmę sumos, kurią išleisime įsigydami transporto priemonę. Vis dėlto, norėdami žinoti, kiek atsieis automobilis, turėtume atsižvelgti ir į būsimas eksploatacines, kitas išlaidas, bei už kiek tą automobilį bus galima parduoti pavyzdžiui po penkių metų, kai bus vėl keičiama transporto priemonė

Šias išlaidas patiria tiek naujų, tiek naudotų automobilių vairuotojai. Kuras, automobilio švaros palaikymas, žieminių/vasarinių padangų įsigijimas ar keitimas, tepalų ir filtrų keitimas, draudimo įmokos – tai išlaidos, kurių dalis priklauso nuo automobilio modelio bei amžiaus. Šias išlaidas galima preliminariai apskaičiuoti, todėl prieš perkant automobilį verta pasidomėti vidutinėmis kainomis.

Planuoti automobilio gedimų, žinoma, nesinori, o juos prognozuoti sudėtinga, tačiau taip pat svarbu įsivertinti galimybę patirti tokių išlaidų bei būti joms pasirengus. Naujiems automobiliams suteikiama garantija, todėl pirmuosius kelerius metus būsime ramūs, kad nereikės papildomai išlaidauti remontui, jei jo prireiktų. Naudoti automobiliai genda gerokai dažniau, todėl prieš įsigyjant labai svarbu kritiškai įvertinti įsigyjamo automobilio būklę.

Naujas ekonominės klasės automobilis

„Swedbank“ duomenimis, 2020 m. Lietuvoje vidutinė automobilio lizingo suma siekė 17 tūkst. eurų. Lizingu įprastai perkami nauji arba vos keleto metų senumo automobiliai. Už tokią sumą galima įsigyti naują standartinės komplektacijos ekonominės klasės automobilį.

Lizingo sutartį pasirašant 5 metų terminui su 35 proc. likutine verte, pradiniam įnašui sudarant 10 proc. (1 700 eurų), mėnesio įmokos sieks maždaug 179 eurus. Prie šios sumos reikėtų pridėti ir Kasko bei civilinės atsakomybės draudimą, kurie tokiam automobiliui kainuos apie 40 eurų per mėnesį.

Reikia nepamiršti, kad įsigytas automobilis bus su sezonui pritaikytomis padangomis, todėl žieminėms teks išleisti papildomai. Vidutinės klasės padangų komplektas tokios charakteristikos automobiliui atsieis apie 300 eurų. Automobilį taip pat reikės aptarnauti specializuotame servise, o per 5 metus tokios išlaidos sudarys apie 1000 eurų.

Vadinasi, per 5 metus tokiam automobiliui išleisime daugiau nei 16 tūkst. eurų, neskaičiuojant išlaidų kurui, automobilio švaros palaikymui, priklausančių nuo individualaus poreikio. Tačiau važinėsime nauju automobiliu, kurio jo techninę priežiūrą pirmus kelerius metus (dažniausiai garantija galioja 5 metus) garantuos pardavėjas.

Naudotas prabangus automobilis

Tuo metu vidutinė paskola, „Swedbank“ duomenimis, pernai šiek tiek viršijo 6 tūkst. eurų sumą. Su paskola dažniausiai įsigyjamos senesnės transporto priemonės. Už tokią sumą įmanoma įsigyti maždaug 10–15 metų senumo prabangesnės klasės automobilį.

Paskola 5 metams per mėnesį kainuos maždaug 129 eurus. Sudėtinga apskaičiuoti papildomas remonto ir eksploatacines išlaidas, kurios atsiras dėl automobilio amžiaus, tačiau galima įvertinti dažniausiai pasitaikančias išlaidas.

Tikėtina, kad perkant naudotą automobilį padangų būklė nebus gera, todėl per 5 metus tikrai teks įsigyti naują komplektą. Tai gali kainuoti maždaug 300 eurų, o jei reikia ir žieminių, ir vasarinių – kaina dvigubėja.

Alyvą, alyvos filtrą, oro, salono ir degalų filtrus reikia kas porą metų. Priklausomai nuo įsigyto automobilio detalių būklės, naudotam automobiliui šios išlaidos per 5 metus gali siekti 600 eurų. Tikėtina, kad reikės keisti ir pagrindinį diržą bei generatoriaus diržą – 300 eurų. Per 5 metus bent porą kartų tektų keisti stabdžių kaladėles, o stabdžių diskus – bent kartą. Stabdžių priežiūra gali siekti 400 eurų.

Šios išlaidos priklauso nuo automobilio modelio bei to, kaip dažnai naudosite automobilį, kiek kilometrų juo nuvažiuosite, kiek kainuos detalės ir specialistų darbas. Specifinius gedimus sunku prognozuoti, jų gali būti visokiausių, todėl skaičiuojant verta pasilikti papildomą 1000 eurų remonto darbams, kurių per 5 metus tikrai gali pasitaikyti.

Jeigu paskaičiuosime paskolos įmokas ir sudėsime su automobilio priežiūros išlaidomis, pamatysime, kad tokiam automobiliui per 5 metus išleisime maždaug 10 tūkst. eurų. Kaina tikrai nėra tiksli, tačiau papildomų išlaidų perkant seną automobilį nepavyks išvengti.

Ar svarbi tik kaina?

Paskaičiavus išlaidas automobiliams, kurių įsigijimo būdas bei pradinės kainos skyrėsi beveik tris kartus, skirtumas sumažėja. Tačiau svarbu nepamiršti ir kito aspekto, kuris gali turėti nemažos įtakos pasirinkimui – asmeninių/šeimos poreikių.

Jei automobilio reikia vienam asmeniui ar porai, greičiausiai šį poreikį patenkins naujas ekonomiškas automobilis. Tačiau šeimos poreikiai didesni, kelių asmenų šeimai neabejotinai reikalinga talpesnė transporto priemonė, tad, priklausomai nuo galimybių, verta apsvarstyti naudotos transporto priemonės įsigijimą bei ją rinktis atidžiai. Išsirinkus potencialų automobilį verta pasitelkti automobilių meistrus, kad šie kiek įmanoma geriau įvertintų automobilio būklę.

Apskritai įsigyjant automobilį būtina atlikti skaičiavimus ir įvertinti savo finansines galimybes: joks didesnis pirkinys neturėtų tapti pernelyg didele finansine našta, galinčia sutrukdyti tenkinti būtinuosius finansinius poreikius bei vykdyti finansinius įsipareigojimus. Na, o perkant automobilį lizingu ar su paskola, svarbu tinkamai įvertinti sąlygas ir prisiimamas rizikas.

 


Šaltinis: Swedbank bankas