ltnews.lt

Lietuvos naujienos iš pirmų lūpų

2021:04:13 11:07

Ar pirktumėte elektromobilį, jei jo kaina būtų tokia pat, kaip įprasto automobilio?

Iš Lietuvoje registruotų pusantro milijono automobilių mūsų keliais tevažinėja apie 2,5 tūkstančio elektromobilių. Kada šie skaičiai apsikeis vietomis? Ekspertų teigimu – greičiau, nei galime įsivaizduoti, tačiau tam reikia patrauklesnės kainos bei laiko, o padėti galėtų ir valstybės skatinimas didesnėmis subsidijomis.

Žurnalo „Auto Bild Lietuva” vyr. redaktorius Vitoldas Milius sako, jog kainos atskirtis tarp automobilio su vidaus degimo varikliu ir elektromobilio mažėja: pavyzdžiui, to paties gamintojo 30 tūkst. Eur kainuojančio benzininio modelio elektra varomas atitikmuo kainuotų 40 tūkst. Eur. „Tikiu, kad tuomet, kai ši kaina susilygins, tada atsiras ir daugiau intereso elektromobilį pirkti“, – spėja jis.

Bendrovės „Ignitis“ e. mobilumo projekto vadovas Andrius Šeršniovas sako, kad situacija skiriasi ir pagal automobilių segmentą – aukštesnės klasės automobilių situacija šiandien kiek kitokia. „Jau šiandien turime „SUV“ (padidinto pravažumo) automobilių paritetą, o „Porsche Cayenne E-Hybrid Coupe“ ar „Jaguar I-PACE“ jau dabar kainos yra panašios į įprastinių šių gamintojų automobilių. Tik tiek, kad jų kainų segmentas yra kur kas aukštesnis“, – pastebi jis.

Pasak V. Miliaus, normalu, jog viskas, kas naujausia, kainuoja brangiausiai. „Gamintojams sukurti ir pagaminti naują modelį ir jį įvesti  į rinką visad kainuoja daugiau, nei vien gaminti ir pardavinėti. Tai gali būti, kad nieko per daug nereikės daryti ir savaime kainos klausimas išsispręs“, – vieną iš galimų scenarijų nupiešia žurnalistas.

A. Šeršniovas sako, kad elektromobiliai išpopuliarės tuomet, kai jų kaina taps prieinama vidutines pajamas uždirbančiam Lietuvos gyventojui. „Pagrindinis klausimas yra dėl vidutinės klasės kompaktinių mašinų, kurių parduodama daugiausia – mums reikia vidutinės klasės „Volkswagen Golf“ lygio automobilio, įperkamo kiekvienam“, – sako jis.

Pagreitintų didesnis finansinis skatinimas

A. Šeršniovas sako, kad analitikai, kalbėdami apie prognozes, kada elektromobilių kainos daugmaž susilygins su vidaus degimo varikliais varomų automobilių, šiandien brėžia 2023–2026 metų datą, tačiau ji priklauso ir nuo šalies. „Užsienyje yra pavyzdžių, kaip paritetą galima paankstinti – pavyzdžiui, Prancūzijoje jau nuo kitų metų norint užregistruoti bet kokį taršų automobilį, kad ir „BMW X7“ ar „Lexus GX“, teks mokėti vienkartinį taršos mokestį, siekiantį 20 tūkst. eurų, o nuo 2022 metų ši suma pakils iki 50 tūkst. eurų. Tai tokiomis sąlygomis finansiškai labiau apsimokės pirkti elektromobilį“,– pateikia pavyzdį jis. A. Šeršniovo teigimu, Lietuvoje per pusmetį surinkta 11 mln. eurų taršos mokesčio, kuris taip pat galėtų būti panaudotas skatinimui.

Kainų paritetą paankstinti ar bent į rinką atvesti ekonomiškų modelių gali ir pavieniai gamintojai. „Teslos“ vadovas Elon Musk per paskutinę savo konferenciją minėjo, kad per artimiausius tris metus pagamins elektromobilį, kainuojantį 25 tūkst. eurų“, – sako A. Šeršniovas. Tiesa, V. Milius šiuo klausimu kritiškesnis. „Pernai ir „Volkswagen“ žadėjo nustebinti naujai atsirandančio modelio kaina, bet taip neįvyko, tai spėlioti metus yra sunku“, – sako jis.

Subsidijos ir privatiems asmenims, ir įmonėms

SEB banko tyrimo rezultatai rodo, kad net 61 proc. apklaustųjų pirkti elektromobilį paskatintų finansinė parama. Dabar, pasak V. Miliaus, Lietuvoje ji nėra labai patraukli, lyginant su kitomis šalimis. „Šiandieninis finansinis skatinimas nėra kertinis dalykas, dėl kurio žmonės apsispręstų pirkti elektromobilį, jei to daryti neplanavo, bet jei planavo ir svajojo pirkti, tai finansinis paskatinimas yra dar viena papildoma nauda“, – vertina jis.

Ekspertai primena ir kitas elektromobilio naudas, tokias, kaip atskiros kelio juostos ir nemokamos stovėjimo aikštelės.


Šaltinis: SEB bankas