ltnews.lt

Lietuvos naujienos iš pirmų lūpų

2021:04:16 9:06

Dirbtinis intelektas sudarys žmonių darbo grafikus?

Dirbtinis intelektas (AI) yra viena iš sparčiausiai augančių duomenimis pagrįstų technologijų, naudojamų visame pasaulyje: vienos iš didžiausių pasaulyje tyrimų kompanijos „Gartner“ 2019 m. tyrimo duomenimis, verslų, savo veikloje taikančių AI, skaičius per pastaruosius ketverius metus visame pasaulyje išaugo 270 proc. Šią technologiją, pagal užsakymą sudarydamas darbuotojų darbo grafikus, savo veikloje naudoja ir lietuvių startuolis „Workofo“.

„Šiuo metu sudarome darbuotojų grafikus parduotuvėms, restoranams ir skambučių centrams. Savo veikloje naudojame vienerių ar dviejų metų duomenis iš įmonių duomenų bazių – kasų ar skambinimo sistemų – o jų apdorojimui pasitelkiame dirbtinį intelektą bei savo sukurtą algoritmą. Toks duomenų apdorojimas leidžia prognozuoti tiksliausius rezultatus ir sudėlioti efektyviausius darbuotojų grafikus, dėl kurių sumažėja klaidų grafikuose tikimybė ir pagerėja klientų aptarnavimas“, – teigia šios įmonės vadovas Remigijus Staniulis.

Nors dirbtinio intelekto panaudojimas pasaulyje didėja, pasak verslininko, dirbtinį intelektą pritaikyti nėra lengva. „Jam reikia nemažai žmogiškųjų resursų ir duomenų, būtent pastarųjų įmonės ne visad turi. Pasitaiko, kad įmonės dirbtiniu intelektu vadina bet kokias naudojamas sistemas, kurios gali priimti sprendimus pavyzdžiui, atrinkti dažniausius pasikartojimus. Tačiau, mano nuomone, tai nėra tikrasis dirbtinis intelektas“, – sako ekspertas.

Jis aiškina, kad dirbtinio intelekto esmė ir didžiausia nauda – įžvelgti dėsningumus: kuo daugiau duomenų, tuo daugiau išskirtinių įžvalgų AI gali pateikti. „Mūsų atveju, dirbtinis intelektas parodo tokius mažus niuansus, kaip klientų srautus veikia orai, ilgesni ar trumpesni savaitgaliai“, – atskleidžia R. Staniulis.

Tiesa, jis atkreipia dėmesį, kad kai kuriose srityse AI gali būti ir netinkamas ar netikslus. „Pavyzdžiui, apdorojant duomenis, kokio tipo žmonės daro nusikaltimus, dirbtinis intelektas gali parodyti, kad tai dažniausiai daro juodaodžiai, nors tokios išvados gali susidaryti paprasčiausiai dėl to, kad jų kvartalus dažniau tikrindavo policija. Taigi, ne visais atvejais dirbtinis intelektas yra tinkamas, kad ir kokį didelį potencialą turėtų – ypač situacijose ir srityse, kur reikia žmogiškų įžvalgų“, – pavyzdį pateikia „Workofo“ vadovas.

Rinkosi iš keleto idėjų

Kurti būtent tokį produktą R. Staniulis, turintis daug patirties duomenų analizavimo srityje ir dirbęs konsultantu, sugalvojo ne iškart. „Norėjau sukurti savo produktą, tačiau dabartinė veiklos idėja išsirutuliojo po pusmečio paieškų – turėjome gal šešias ar septynias idėjas, iš kurių rinkomės. Nugalėjo ši dėl paprastos priežasties – darbuotojų eilutė bet kurios įmonės biudžete sudaro didžiąją išlaidų dalį, o tinkamas grafikų išdėliojimas gali atnešti didžiausią teigiamą finansinį efektą“, – argumentuoja jis.

Pasak jo, pastaruosius pusantrų metų komanda intensyviai dirbo vystydama ir tobulindama šią paslaugą, tad šiuo metu „Workofo“ jau turi įvykdžiusi pilotinius projektus su tokiomis įmonėmis, kaip „Gintarinė vaistinė“, „Tele2“, „Jysk“, SEB bankas.

Įmonė, kurios padaliniai įsikūrę ne tik Lietuvoje, bet ir Didžiojoje Britanijoje bei Danijoje, turi partnerius, padedančius sistemas įdiegti. „Tam, kad mūsų sistema įmonėje veiktų, reikia apmokyti jos darbuotojus, taigi šiam diegimo procesui turime stiprius partnerius tiek Lietuvoje, tiek užsienyje: Lietuvoje bendradarbiaujame su „Civitta“ konsultantais, Skandinavijoje – su viena didžiausių konsultacinių įmonių „Implement“, – pasakoja R. Staniulis.

Akceleratorius – galimybė pasitikrinti

Šiuo metu didžiausias iššūkis ir tikslas įmonei – plėtra į užsienio rinkas ir augimo proceso suvaldymas, todėl ieškoti žinių, kaip teisingai tai padaryti, verslininkas atėjo į SEB verslo akceleratorių, skirtą mažoms ir vidutinio dydžio įmonėms, ieškančioms naujų plėtros galimybių.

„Šiuo metu visuose mūsų biuruose dirba 13 žmonių, tačiau sparčiai plečiamės – darbuotojų grafikų sudarymas aktualus bet kuriam verslui, turinčiam didelį klientų srautą, pavyzdžiui, bankų ar telekomunikacijų klientų aptarnavimo padaliniai. Manau, verslo akceleratoriai labiau skirti bendrų žinių suteikimui, o ypač bendros temos aktualios, kai idėja yra pradinėje stadijoje. Mūsų atveju, daug klausimų sau jau buvome atsakę, tad SEB verslo akceleratorius man yra proga dar kartą įsivertinti, ką darome ir kaip darome, pavyzdžiui, pozicionavimo ar pardavimų procesų srityse. Tai duoda tinkamų temų diskusijoms kompanijos viduje“, – teigia „Workofo“ vadovas.

SEB akceleratoriaus verslui programą jau baigė 50 įmonių, šiuo metu įgyvendinama 5–oji programa, kurioje dalyvauja 13 įmonių – net apie 40 proc. jų vysto produktus, prisidedančius prie aplinkosaugos gerinimo. Žinių gauti gali kiekvienas motyvuotas ir idėjų turintis verslas, nemokamai išklausydamas programos lektorių paskaitas. Detalią viešų paskaitų programą galima rasti čia.


Šaltinis: SEB bankas