ltnews.lt

Lietuvos naujienos iš pirmų lūpų

2020:07:07 1:17

Lietuviški išmanios tekstilės gaminiai turi komercinį potencialą užsienyje

Lietuvos įmonių kartu su mokslininkais kuriamos inovacijos tekstilės sektoriuje – jau nebe naujiena. Lietuviška kompanija UAB „Vegateksa“ kartu su mokslininkais iš Fizinių ir technologijos mokslų centro (FTMC) kuria inovatyvų, naujos kartos tekstilės gaminį – išmanias apsaugines kojines. Šis produktas pristatytas užsienyje bei sudomino ne tik Vokietijos, bet ir Norvegijos kariuomenę.

„Inovatyvūs produktai vystomi ne tik aukštųjų technologijų – gyvybės mokslų ar lazerių srityse, bet ir tradicinėje pramonėje. Sparčiu tempu besivystantis tekstilės sektorius Lietuvoje yra imlus inovacijoms. Ekspertai pastebi, kad inovatyvių tekstilės gaminių poreikis auga ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje“, – sako Ričardas Valančiauskas, MITA MTEPI ir tarptautinio skyriaus vedėjas.

FTMC mokslininkų kartu su UAB „Vegateksa“ vykdomas projektas pagal MITA koordinuojamą Technologijų plėtros finansavimo priemonę pradėtas vystyti dar 2019 metais, kuomet jam buvo skirtas MITA 84 572,55 Eur finansavimas.

Kuriamas išmanios tekstilės produktas – apsauginės kojinės išgarins drėgmę, turės antistatinį, antibakterinį bei vabzdžių atstūmimo efektą ir, žinoma, užtikrins dėvėjimo komfortą. Šiam gaminiui sukurti reikia daug ir kruopštaus darbo: parinkti medžiagų storį bei pačias medžiagas, kad kojinės pasižymėtų puikiomis termofiziologinėmis savybėmis. Reikia nustatyti, kokius pluoštus geriausiai naudoti – medvilnės, vilnos, viskozės, lajocelio. Be to, į pluoštus verpimo metu reikės įterpti specialias mikrokapsules.

Kuriamas produktas remiasi mokslinių tyrimų rezultatais. Jei projektas bus sėkmingas, tikėtina, kad jo metu sukurtos funkcinės kojinės bus pranašesnis savo savybėmis nei iki šiol rinkoje egzistuojantys sprendimai.

Projekto metu atliekamas projektavimas, bandomųjų pavyzdžių gamyba, savybių tyrimai suteiks galimybę pagaminti naujų išmanių kojinių bandomąją partiją, parengti gamybos techninius reikalavimus.

Numatytas ir produkto tikslinis pirkėjų segmentas: miškų priežiūros tarnybos, Lietuvos ir Europos Sąjungos kariuomenė, ugniagesiai; laisvalaikio, sportinės rekreacijos, turizmo, žemėtvarkos, želdinių tvarkymo sektoriai. Tad produkto rinka yra pakankamai didelė, tai nėra itin nišinis produktas.

Bus sukurta pridėtinė vertė vartotojui: darbo patogumas, saugumas, profesinė apsauginė apranga; gyvenimo kokybės gerinimas (teigiama įtaka bendrai savijautai, darbingumui, užkrečiamųjų ligų prevencija).

Šio produkto išskirtinumas ir konkurencingumas – tai termofziologinis komfortas, išmanumas, aktyvios termoreguliacinės savybės, apsauga nuo nepageidaujamų aplinkos poveikių (temperatūros svyravimų, vabzdžių, nemalonaus kvapo, elektrinimosi).

Verslininkų ir mokslininkų kartu vystoma projekto idėja metų pabaigoje jau buvo teigiamai įvertinta ekspertų tarpinių rezultatų vertinimo metu. Ekspertai netgi praktiškai galėjo įsitikinti tokių išmanių apsauginių kojinių galimybėmis, t. y. apliejus vandeniu – jos visiškai neperšlapo.

Projekto vykdytojai jau yra sukūrę dalį funkcinių savybių turinčių kojinių prototipus (dėl atsparumo drėgmei), tačiau dar nori įterpti papildomas apsaugines funkcijas. Taigi pirmasis projekto etapas įvykdytas sėkmingai, pavyko parinkti žaliavos sudėtį, bet dar laukia ilgas kelias iki galutinio produkto sukūrimo.

FTMC mokslininkai yra parengę kelis mokslinius straipsnius apie šį projektą, tyrimų rezultatus planuoja pristatyti tarptautinėse mokslininkų konferencijose.


Šaltinis: MITA