/Nustatant ugdymo įstaigų vadovų ir mokytojų algos koeficientus – korupcijos rizikos

Nustatant ugdymo įstaigų vadovų ir mokytojų algos koeficientus – korupcijos rizikos

Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) atliko teisės aktų, reglamentuojančių ugdymo įstaigų vadovų ir darbuotojų etatinio apmokėjimo procesą, antikorupcinį vertinimą.

Mokytojų koeficiento apskaičiavimo teisinis reguliavimas įpareigoja ugdymo įstaigą detalizuoti darbo apmokėjimo sistemą.

Tačiau STT specialistai, atsitiktinės atrankos būdu susipažinę su kai kurių mokyklų viešai paskelbtomis vadovų patvirtintomis darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkomis, nustatė, kad jose nėra detalizuota tai ugdymo įstaigai skirta koeficientų didinimo už veiklos sudėtingumą tvarka.

STT atkreipia dėmesį, kad esamas teisinis reguliavimas nenustato bendros detalios vadovų ir mokytojų apmokėjimo tvarkos, pagal kurią savivaldybė ugdymo įstaigų vadovams, o ugdymo įstaigų vadovai – mokytojams, aiškiai ir skaidriai paskirstytų valandų skaičių konkrečioms papildomoms veikloms, susijusioms su profesiniu tobulėjimu ir su veikla mokyklos bendruomenei, bei sumažintų galimybę piktnaudžiauti nustatant koeficientus.

STT nuomone, pagrindinės korupcijos rizikos, nustatant mokytojams ir mokyklų vadovams algų pastoviosios dalies koeficientus, yra šios:
– teisinis reguliavimas yra rekomendacinio pobūdžio ir nuo jo gali būti nukrypstama didinant nustatytų valandų skaičių, skirtų konkrečiai programai, mokymo sričiai, dalykui;
– kiekvienai iš papildomų veiklų, susijusių su profesiniu tobulėjimu ir su veikla mokyklos bendruomenei, nėra nustatyto galimo maksimalaus skiriamų valandų skaičiaus;
– ugdymo įstaigų vadovų ar mokytojų, kurie vykdo papildomas veiklas, ir jų vykdomų veiklų sąrašas nėra viešinamas ugdymo įstaigoje ar e. dienyne;
– nėra nustatyto aiškaus faktinio papildomai veiklai išdirbto laiko kontrolės mechanizmo;
– patys ugdymo įstaigų vadovai nustato darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkas, kurių nuostatos nedraudžia ugdymo įstaigos vadovams elgtis savo nuožiūra ir nustatyti skirtingus koeficientus tas pačias veiklas vykdantiems darbuotojams;
– ugdymo įstaigų vadovų koeficientų nustatymo kontrolę vykdo sprendimą dėl koeficientų nustatymo priimantys subjektai.

STT siūlo nustatyti visiems vienodai taikomą bendrą detalesnę ugdymo įstaigų vadovų ir darbuotojų (mokytojų) apmokėjimo tvarką, kuri sumažintų korupcijos rizikas šioje srityje.

Antikorupcinis vertinimas pateiktas Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, Lietuvos savivaldybių asociacijai ir paprašyta per du mėnesius informuoti STT, kaip atsižvelgta į išvadoje pateiktas pastabas.


Šaltinis: STT