/Lietuvos mokytojai vieni vyriausių EBPO

Lietuvos mokytojai vieni vyriausių EBPO

Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO) išskiria Lietuvą kaip vieną vyriausių mokytojų populiacijų turinčių šalių. Net pusė Lietuvos pedagogų yra vyresni nei 50 metų amžiaus. Daugiau (59 proc.) tokio amžiaus mokytojų dirba tik Italijos mokyklose. Tokie duomenys skelbiami kasmetinėje EBPO apžvalgoje „Education at a Glance“.

Pastebima, kad taip pat didelę dalį (46 proc.) Lietuvos mokytojų sudaro asmenys nuo 30 iki 49 m. amžiaus ir vos 5 proc. pedagogų dar nėra sulaukę 30-mečio. EBPO organizacijai priklausančiose šalyse mokytojai iki 30 m. vidutiniškai sudaro apie 10 proc. pedagogų populiacijos. Daugiausiai jaunų mokytojų dirba Didžiosios Britanijos mokyklose – net ketvirtadalis ten dirbančių mokytojų dar nėra sulaukę 30-mečio.

Įsidarbina, bet ne mokytojais

EBPO ataskaitoje nurodoma, jog Lietuva, kaip ir Danija, Islandija, Švedija bei Latvija išsiskiria ypač aukštu pedagogikos studijas baigusių asmenų įsidarbinimo lygiu, siekiančiu daugiau nei 90 procentų.

Vyriausybės strateginės analizės centro (STRATA) analitiko Gintauto Jakšto teigimu, Lietuvos situacija su jaunais mokytojais yra gana paradoksali. „Turime vieną aukščiausių pedagogikos studijų absolventų įsidarbinimų ir tuo pačiu bene mažiausiai jaunų mokytojų tarp EBPO šalių. Ši situacija yra pasekmė tos aplinkybės, kad priėmimas į pedagogikos studijas nebuvo planuojamas programų lygiu, daugelis studentų studijavo kūno kultūros ar šokio pedagogiką, o, tarkime, gamtos mokslų ar matematikos mokytojų rengimas sustojo. Tad nors ir turime daug neseniai parengtų mokytojų, tačiau pasiskirstymas tarp programų neatitinka mokyklų poreikio“, – nurodo G. Jakštas.

Analitiko teigimu, kita problema yra ta, kad didelė dalis mokytojų yra panašaus vyresniojo (55–65 m.) amžiaus. „Mažėjant mokinių skaičiui, o gausiajai mokytojų kartai vis dar neišeinant į pensiją, naujai parengtiems mokytojams mokyklose paprasčiausiai neatsirasdavo vietos. O dabar, kai vyresnioji mokytojų karta jau pradeda išeiti į pensiją, netrukus pajusime staigų ir didelį pedagogų trūkumą, kurį buvo galima suvaldyti naudojant ankstesnio išėjimo į pensiją skatinimo mechanizmus“, – teigia G. Jakštas.

STRATA duomenimis, vos 40 proc. absolventų, įgijusių pedagogo specialybę, dirba mokyklose.
G. Jakšto manymu, priežasčių, kodėl pedagogo kvalifikaciją įgiję asmenys nedirba mokytojais, yra ne viena – pradedant ribotomis galimybėmis dirbti pilnu etatu, kelti kvalifikaciją ir tuo būdu didinti gaunamą darbo užmokestį ir baigiant visuomenėje susiformavusiu požiūriu į šią profesiją bei pasitikėjimu mokytojais.


Šaltinis: MOSTA