/Geoblokavimo draudimas: ką turi užtikrinti interneto prekybininkai?

Geoblokavimo draudimas: ką turi užtikrinti interneto prekybininkai?

Atsisakyti parduoti prekes ar paslaugas dėl pirkėjo pilietybės arba gyvenamosios vietos – Europos Sąjungoje (ES) netoleruotina ir draudžiama praktika. 2018 m. gruodžio 3 d. įsigaliojo Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentas dėl nepagrįsto geografinio blokavimo, kuriuo siekiama ne tik užtikrinti laisvą prekių ir paslaugų judėjimą ES, bet ir nustatyti pareigą verslininkams laikytis vienodo požiūrio į pirkėjus iš kitų valstybių narių. Ką apie Reglamento reikalavimus turėtų žinoti internetinę prekybą vykdantis verslininkas? Štai 5 pagrindinės nuostatos:

Prieigos prie interneto svetainės užtikrinimas

ES šalyse internetinę prekybą vykdantis verslininkas negali blokuoti prieigos prie savo internetinės prekybos svetainių, mobiliųjų programėlių ar kitų internetinių sąsajų, atsižvelgdamas į pirkėjo IP adresą ar kitus su pirkėjo pilietybe ar geografine padėtimi susijusius veiksnius (pavyzdžiui, pirkėjo adresą, pašto kodą, GPS koordinates). Riboti prieigą prie internetinių svetainių pirkėjams galima, jei tokia prieiga yra draudžiama konkrečių nacionalinių teisės aktų. Tokiais atvejais pirkėjui turi būti pateikiama išsami informacija ir paaiškinimai.

Pirkėjo nukreipimas į kitą svetainę

Draudžiama automatiškai nukreipti pirkėją iš vienos internetinės parduotuvės versijos į kitą be pirkėjo sutikimo. Pavyzdžiui, pirkėjui jungiantis prie Lenkijos internetinės parduotuvės versijos, draudžiama jį automatiškai nukreipti į pirkėjo gyvenamosios vietos internetinės parduotuvės versiją. Toks peradresavimas galimas tik esant aiškiam pirkėjo sutikimui, tuo pačiu užtikrinant pirkėjui galimybę lengvai grįžti į pirminę svetainę. Pirkėjo sutikimas peradresuoti gali būti ir išsaugomas, pavyzdžiui, asmeninėje pirkėjo paskyroje. Taip neteks pakartotinai klausti pirkėjo sutikimo, tačiau būtina užtikrinti galimybę pirkėjui bet kada šį sutikimą atšaukti.

Užsakymo formos pildymas

Internetinės parduotuvės svetainė ar mobilioji programėlė turi būti sutvarkyta taip, kad visi ES pirkėjai galėtų lengvai atlikti užsakymus. Pavyzdžiui, pirkėjui turi būti užtikrinta galimybė užsakymo formoje bet kokiu formatu nurodyti savo kontaktinį telefoną arba adresą, neapribojant šio pasirinkimo pagal pardavėjo automatiškai įvestą šalį ar telefono kodą. Tačiau tai nereiškia, kad pardavėjas privalo pristatyti prekes pirkėjui jo nurodytoje šalyje – prekių pristatymo adresui verslininkas gali naudoti tuos adreso ar telefono formatus, kurie atitinka šalis, kuriose verslininkas vykdo prekių pristatymą.

Vienodos pirkimo sąlygos

Pirkėjui turi būti užtikrintos vienodos sąlygos apsipirkti verslininko internetinėse parduotuvėse, todėl pardavėjas negali automatiškai keisti pardavimo sąlygų, kainų ar produktų pasiūlymų priklausomai nuo pirkėjo IP adreso, gyvenamosios vietos, naudojamos mokėjimo priemonės ar kt.

Mokėjimų priėmimas

Atminkite, kad jei savo internetinėje svetainėje numatote atitinkamas mokėjimo priemones (pavyzdžiui, konkretaus prekės ženklo kredito korteles), techniškai jūs turite užtikrinti šią mokėjimo priemonę visiems ES pirkėjams. Pavyzdžiui, jūs negalite automatiškai atmesti kredito ar debeto kortelės, kuria leidžiate naudotis savo svetainėje, mokėjimą vykdant kitoje ES šalyje.

Atkreiptinas dėmesys, kad straipsnyje pateikiama tik trumpa pagrindinių nuostatų apžvalga. Išsamią informaciją šiais bei kitais geoblokavimo draudimo susijusiais klausimais rasite Reglamente, taip pat galite kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą.


Šaltinis: VVTAT